Da li ste znali koliko zapravo logistika utiče na cenu proizvoda?

Kada kupite neki proizvod – bilo da se radi o prehrambenom artiklu, komadu garderobe ili elektronskom uređaju – verovatno ne razmišljate o tome koliko su logistički troškovi ugrađeni u tu cenu. A trebalo bi. Jer, logistika često čini između 8% i 20% finalne cene koju potrošač plaća. U nekim industrijama, kao što su e-trgovina ili sektor sveže hrane, ovi troškovi mogu dostići i 30% ukupne cene proizvoda.

A šta sve ulazi u logistiku?

  • Troškovi skladištenja
  • Upravljanje zalihama
  • Pakovanje i obrada porudžbina
  • Transport i distribucija

Transport je ubedljivo najskuplji deo, jer često čini između 40% i 60% ukupnih logističkih troškova. Posebno kada je reč o „last-mile“ isporuci – poslednjem koraku od skladišta do krajnjeg kupca – troškovi i kompleksnost vrtoglavo rastu.

Tri ključna koncepta za efikasnu logistiku

Lean logistika – manje rasipanja, više vrednosti

Lean pristup podrazumeva stalno otklanjanje gubitaka u procesima. U logistici to znači:

  • optimizaciju ruta i vremena transporta,
  • smanjenje nepotrebnog rukovanja robom,
  • bolje korišćenje prostora i opreme.

Cilj je da se isporuči tačno ono što je potrebno, na pravo mesto, u pravo vreme – uz minimalne resurse i maksimalnu efikasnost.

Just-in-Time (JIT) – tačno na vreme

JIT je popularna strategija u proizvodnim i maloprodajnim sistemima koja podrazumeva da se zalihe naručuju i dopremaju tačno onda kada su potrebne. Na taj način se:

  • smanjuju troškovi skladištenja,
  • izbegavaju zastoji,
  • povećava obrtnost zaliha.

Međutim, JIT zahteva visok nivo koordinacije i pouzdane dobavljače, jer i najmanji poremećaj može izazvati zastoje u celokupnom lancu.

Just-in-Case (JIC) – za svaki slučaj

Za razliku od JIT-a, JIC podrazumeva održavanje dodatnih zaliha kako bi se osigurala neprekidna proizvodnja i isporuka čak i u slučaju poremećaja – poput kašnjenja isporuka, štrajkova ili problema sa sirovinama.

Ova strategija je korisna u nesigurnim tržištima, ali dolazi uz viši trošak skladištenja. Pametne kompanije balansiraju između JIT i JIC modela u zavisnosti od rizika, vrste robe i tržišnih uslova.

Zaključak: logistika kao strateška prednost

U vremenu kada se kupci sve više oslanjaju na brzu isporuku, a konkurencija je sve jača, logistika više nije samo operativna funkcija – ona postaje strateška prednost.

Uvođenjem lean principa i pravim izborom između JIT i JIC modela, organizacije mogu značajno:

  • smanjiti troškove,
  • povećati brzinu i fleksibilnost,
  • i podići nivo zadovoljstva korisnika.

Dakle, sledeći put kada naručite proizvod i on stigne na vreme, znajte da iza toga stoji pametno upravljan lanac snabdevanja.

Mia Poledica
Mia Poledica

Master inženjer saobraćaja, specijalizovana za logistiku, sa višegodišnjim iskustvom u regrutaciji i edukaciji kadrova, s fokusom na razvoj kompetencija i praktičnih veština. Bavim se stručnim obukama i savetovanjem u oblastima logistike, saobraćaja, bezbednosti, zaštite na radu, upravljanja rizicima i kvalitetom. Znanje prenosim kroz praktične primere i jasno definisane ciljeve. Cilj mi je da svaki trening bude prilagođen konkretnim potrebama kompanije – personalizovan i primenljiv u praksi.

Takodje, moje dosadašnje iskustvo obuhvata konsultantske aktivnosti na projektima, uključujući međunarodne projekte, marketing kampanje usmerene na države Evropske unije, kao i rad na razvoju i unapređenju sistema upravljanja bezbednošću u železničkom saobraćaju. Posedujem uverenje o položenom stručnom ispitu za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu, kao i sertifikate iz oblasti komunikacija, opštem upravnom postupku, upravljanja projektima, kvalitetom i rizicima.

Moja misija je da kroz primenjivo znanje doprinesem unapređenju poslovanja, bezbednosti i održivosti u organizacijama.